هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات

هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات


راه اندازی و اتصال شبکه در ویندوز 7

 

 روش ایجاد یک شبکه خانگی سیم دار را مرحله به مرحله آموزش می دهیم.

 مایکروسافت در زمینه پیکربندی شبکه و به اشتراک گذاری فایل، عکس یا مدیا بین کامپیوترها روش بسیار ساده و تغییرات مهمی را در سیستم عامل جدید خود نسبت به نسخه های پیشین ویندوز ارائه نموده است. در این مقاله فرآیند پیکربندی یک شبکه سیم دار در ویندوز 7 را در اختیار شما قرار داده و سپس در ادامه چگونگی استفاده بهینه تر از مهمترین ویژگی های جدید شبکه بندی به همراه روش افزودن یک دستگاه بی سیم مانند لپ تاپ به شبکه و اجرای یک کامپیوتر تحت ویندوز 7 در کنار کامپیوتر های تحت XP و ویستا را به صورت تصویری شرح می دهیم.

برای تکمیل فرآیند لازم است به یک روتر بی سیم ، کابل اترنت و حداقل دو کامپیوتر که یکی از آن ها قابلیت های شبکه بندی بی سیم را داراست دسترسی داشته باشید.

 

گام 1

در اولین گام بایستی روتر بی سیم خود را پیکربندی نمائید. مدل روتری که ما مورد استفاده قرار داده ایم Netgear DG384N می باشد اما فرآیند کار در اکثر مدل ها متشابه است و فرض بر این است که شما از یک اتصال اینترنتی باند پهن برخوردار بوده و از روش اتصال و استفاده از آن به خوبی آگاه هستید. در ابتدا از اطمینان نسبت به اتصال کابل برق روتر، آن را روشن نمائید. در این هنگام چراغ جلوی دستگاه شروع به چشمک زدن کرده و فرآیند راه اندازی روتر به جریان می افتد. توجه نمائید فعال شدن دستگاه نبایستی بیش از حدود یک دقیقه به طول بیانجامد.

 

گام 2

پیش از راه اندازی شبکه بی سیم اکثر دستگاه های روتر بایستی برای دسترسی به برنامه پیکربندی به طور فیزیکی به کامپیوتر متصل شوند. این کار توسط یک کابل اترنت که معمولاً به همراه روتر به شما داده میشود، صورت می پذیرد. کافی است یک سر آن را به سوکتL an کامپیوتر و سر دیگر آن را به یکی از سوکت های Lan روتر وصل نمائید. (معمولاً هر روتر از چهار سوکتL An برخوردار است) در این هنگام چراغ مربوط به تعداد پورت های Lan که شما به ان متصل شده اید. در جلوی دستگاه شروع به چشمک زدن می کند. در واقع چشمک زدن این چراغ نشان دهنده اتصال روتر به یک دستگاه فعال است. سپس یک آیکن شبکه ی بی سیم در ناحیه اطلاع که در پائین صفحه سمت راست قرار گرفته ظاهر می شود. ظاهر این آیکن کامپیوتر کوچکی را نشان می دهد که یک سیم از سمت چپ به آن متصل شده است.

 

گام 3

برای اینکه از فعال بودن شبکه اطمینان حاصل نمائید کافی است بر روی آیکن مربوطه در ناحیه اطلاع کلیک و گزینه "Open Network and Sharing Center" را انتخاب کنید. پنجره ای باز میشود که در آن یکسری اطلاعات لازم در مورد شبکه شما بعلاوه یک نمودار که طریقه اتصال کامپیوترتان به روتر و در صورت وجود اینترنت نمایش داده شده مشاهده می گردد. بهتر است آدرس IP روتر خود را یادداشت کنید. چرا که در ادامه فرایند بدان نیاز خواهید داشت. برای دسترسی به آدرس UP روتر، پس از کلیک بر روی دکمه استارت عبارت CMD را تایپ نموده و دکمه Enter را فشار دهید. اکنون در پنجره ظاهر شده عبارت IPCONFIG را تایپ و مجدداً Enter را فشار دهید. آدرس IP روتر در زیر قسمت "Default gateway" لیست شده است.(آدرس IP متشکل از چهار رقم است که با نقطه از یکدیگر جدا شده اند، مانند 192.168.0.1)

 

گام 4

طریقه پیکربندی شبکه بی سیم تا حدی به طراحی و مدل روتر بستگی دارد، چنانچه مدل دستگاه روتر شما نیز Netgear می باشد ابتدا بایستی آدرس IP روتر خود که در گام 3 بدست آورده اید در یک برنامه جستجوگر وب تایپ کنید، سپس از منوی سمت چپ بر روی گزینه "Wireless Settings" کلیک نمائید. در زیر قسمت "Name(SSID)" نامی مناسب به شبکه خود اختصاص دهید، سپس هر قسمت "Security Options" یکی از گزینه های Wep یا WPA را برگزینید. (WPA نسبت به Wep از نظر امنیتی قوی تر می باشد) در کادر "Network Key" رمز عبور خود را وارد کرده و در انتها با کلیک بر روی دکمه Apply تغییرات جدید اعمال شده را ذخیره نمائید. حتماً رمز عبور را در جایی مناسب یادداشت کنید زیرا بعداً هنگام اتصال به شبکه بدان احتیاج خواهید داشت.

 

گام 5

بهترین کار پیش از افزودن کامپیوترهای دیگر به شبکه ایجاد یک Home Group می باشد. برای این کار وارد کنترل پنل شده در بخش "Network and Internet" بر روی گزینه "Chose HomeGroup and Sharing Options" کلیک نمائید. چنانچه تاکنون یک HomeGroup ایجاد نکرده باشید عبارت "Create a HomeGroup" بر روی صفحه ظاهر میشود که جهت ادامه فرآیند بایستی بر روی آن کلیک نمائید. سپس کتابخانه های مورد علاقه خود را که مایلید در HomeGroup به اشتراک گذارده شوند با برداشتن علامت تیک کنار کادر سایر کتابخانه ها انتخاب کنید. فرآیند ایجاد HomeGroup با زدن دکمه Next پایان می پذیرد. پس از یک وقفه کوتاه رمز عبود HomeGroup ایجاد شده نمایش داده می شود که در هنگام افزودن کامپیوترهای دیگر به ان نیاز خواهید داشت.

 

گام 6

در این مرحله پنجره تنظیمات HomeGroup بر روی صفحه ظاهر می شود که در آن می توان تنظیمات مربوط به اشتراک گذاری کتابخانه هایی را که در گام قبل مشخص نموده ایم تغییر داد. در ادامه به شما می آموزیم چگونه در یک مدت زمان کوتاه فایل ها و پوشه های کامپیوترتان را به اشتراک گذارید. در قسمت پائین پنجره می توانید رمز عبور Home Group خود را مشاهده کرده از ان پرینت بگیرید و یا آن را تغییر دهید که در این صورت بایستی رمز عبور جدید را برای تمام کامپیوترهای دیگر شبکه خود آپدیت نمائید. چنانچه حین اشتراک گذاری فایل ها با مشکل مواجه شدید گزینه HomeGroup Troubleshooter به طور خودکار ان را شناسایی و در رفع آن اقدام می کند.

 

گام 7

به منظور اشتراک گذاری پوشه های دیگر بایستی ان ها را Highlight کرده و در بالای پنجره روی دکمه "Include in Library" کلیک نمائید. اکنون کتابخانه ای را می خواهید پوشه مربوط در آن قرار گیرد، برگزینید. چنانچه این کتابخانه طوری پیکربندی شده که در HomeGroup به اشتراک گذارده می شود، پوشه مورد نظر نیز در "دسترس" کامپیوترهای دیگر قرار خواهد گرفت.

البته برای این کار می توانید یک کتابخانه جدید ایجاد کنید که در این صورت حتماً بایستی مطمئن باشید کتابخانه جدید در HomeGroup به اشتراک گذارده می شود. بنابراین در کادر جستجوی منوی استارت عبارت Libraries را تایپ و Enter را فشار دهید ، کتابخانه جدید را مشخص کرده در قسمت بالای پنجره بر روی دکمه "Share With" کلیک نمائید. در خاتمه یکی از دو گزینه HomeGroup(Read) یا HomeGroup(Read/Write) را برگزینید که در حالت Read/Write کاربران علاوه بر مشاهده می توانند به ویرایش فایل ها نیز بپردازند.

 

گام 8

در این گام فرآیند اشتراک گذاری فایل های مدیا را آغاز می کنیم. ابتدا با تایپ عبارت HomeGroup در کادر جستجوی منوی استارت مجدداً به پنجره HomeGroup باز گردید. قرار دادن علامت تیک کنار کادر "Stream my Pictures" موجب خواهد شد دستگاه های ارسال/دریافت مدیا مانند (www.logitech.com)Logitech Squeezebox به تمام فایل های رسانه ای ذخیره شده در سیستم دسترسی داشته باشند. تنظیمات بیشتر را می توان با کلیک بر روی تیک Choose  media Streaming اعمال نمود. در پنجره ظاهر شده تمام دستگاه های ارسال/دریافت مدیا بر روی شبکه شما نمایش داده می شود که می توانید توسط منوی کشویی کنار نام هر دستگاه آن را فعال یا بلوکه نمائید.

 

گام 9

برای اینکه تنظیمات مربوط به اشتراک گذاری فایل های رسانه ای را پیکربندی کنیم، ابتدا یک دستگاه را از لیست انتخاب و بر روی گزینه "Customize" کلیک می کنیم. در این صورت پنجره جدیدی ظاهر می شود که به شما امکان می دهد دقیقاً نوع فایل های رسانه ای که با لیستی با دستگاه مورد نظر به اشتراک گذارده شوند، انتخاب نمائید. اگر می خواهید تغییرات عمده ای را در تنظیمات اعمال کنید بایستی تیک کنار گزینه "Use Default Settings" را که به صورت پیش فرض فعال است بردارید. یکی از این تنظیمات بعنوان نمونه به شما امکان می دهد تنها مدیاهایی را که در یک درجه بندی ستاره ای مشخص قرار دارند، به اشتراک گذارید. علاوه بر این توسط تنظیمات کنترل والدین در ویندوز 7 می توانید از دسترسی کودکان خود به فایل های رسانه ای ذخیره شده مخصوص بزرگسالان در کامپیوترهای دیگر ممانعت به عمل آورید.

 

گام 10

 در این گام طرز به اشتراک گذاری یک چاپگر متصل به کامپیوتر تحت ویندوز 7 را با دیگر کامپیوترهای شبکه را آموزش می دهیم. بیش از هرگونه اقدامی توجه داشته باشید کامپیوتر مجهز به پرینتر حتما بایستی جهت دستیابی کامپیوترهای دیگر به آن روشن باشد. ابتدا بر روی دکمه استارت کلیک کرده در سمت راست گزینه "Device and Printers" را انتخاب نمائید. اکنون در پنجره ظاهر شده بر روی پرینتر مربوطه دوبار کلیک کنید. پنجره دیگری ظاهر خواهد شد که جزئیات مربوط به پرینتر در ان نمایش داده شده است. بر روی گزینه "Customize Your Printer" دوبار کلیک کرده و سپس مطمئن باشید که گزینه "Share this Printer" فعال باشد. در این صورت همه چیز آماده است تمام کامپیوترهای دیگر شبکه به چاپگر شما دسترسی داشته باشند.

 

گام 11

اکنون همه چیز برای افزودن کامپیوتر دوم به شبکه آماده است. در اینجا توسط اتصال با سیم یک لپ تاپ را به شبکه متصل می کنیم. ابتدا بر روی آیکن شبکه بی سیم در ناحیه اطلاع لپ تاپ کلیک نمائید. پنجره ای ظاهر می شود که در ان لیست تمام شبکه های بی سیم موجود نمایش داده شده است. ابتدا بر روی شبکه و سپس بر روی دکمه Connect که ظاهر می شود، کلیک کنید. حال از شما خواسته می شود کلید امنیتی که در گام4 در کادر "Network Key" مشخص کرده اید را در اینجا وارد کنید. پس از یک وقفه کوتاه اتصال بی سیم برقرار خواهد شد. چنانچه اتصال بی سیم شما در لیست وجود ندارد، احتمالا بدلیل آن است که سیگنال به اندازه کافی قوی نیست. در این صورت بهتر است لپ تاپ را به دستگاه روتر نزدیک تر نمائید.

 

گام 12

ویندوز به محض برقراری اتصال از شما درباره نوع شبکه ای که به ان متصل شده اید، سوال می کنید. چنانچه تمام کامپیوترهای متصل شده به شبکه را می شناسید، انتخاب گزینه Home امکانات متنوع تری را در زمینه اشتراک فایل در اختیار شما قرار می دهد. اکنون ویندوز از شما جهت پیوستن به HomeGroup که اخیراً ایجاد کرده اید ، دعوت می کند. در غیر این صورت بایستی خودتان عبارت HomeGroup را در کادر جستجوی منوی استارت تایپ نمائید. پس از کلیک بر روی دکمه Join New از شما خواسته می شود، کتابخانه هایی را که می خواهید به اشتراک گذارده شوند، را انتخاب کنید. با انجام این کار پنجره کلمه عبور Home Group ظاهر خواهد شد که بایستی کلمه عبور را که در گام 5 ایجاد نموده اید در آن وارد کنید. در انتها بر روی Next کلیک کنید و پس از مدت زمان کوتاهی کامپیوترتان به home Group متصل خواهد شد.

 

گام 13

در این مرحله طریقه دستیابی به تمام فایل های اشتراکی در Home Group را آموزش می دهیم، ابتدا بر روی دکمه استارت کلیک و گزینه Computer را انتخاب کنید. در سمت چپ پنجره ای که ظاهر می شود بر روی گزینه HomeGroup کلیک نمائید. بایستی به خاطر داشته باشید تنها فایل های موجود بر روی کامپیوترهایی در دسترس خواهند بود که روشن باشند. هنگامی که به یک HomeGroup جدید متصل می شوید، ویندوز به طور خودکار هر چاپگر جدیدی که پیدا می کند، در دسترس شما قرار می دهد، با این وجود به طور دستی نیز می توانید پرینتر را به شبکه اضافه کنید. برای اینکار از منوی استارت وارد بخش Devices & Printers شده بر روی دکمه "Add Printers" در بالای پنجره کلیک نمائید. با انتخاب گزینه "Add a Network, Wireless or Bluetooth Printer" ویندوز شبکه را به منظور یافتن پرینترهای آماده جستجو می کند.

 

گام 14

ویژگی HomeGroup تنها در کامپیوترهای تحت ویندوز 7 اعمال می شود بنابراین در روش به اشتراک گذاری فایل ها برای شبکه ای که در حال اجرای XP و ویستاست ، تفاوتی هر چند اندک به چشم می خورد. برای اینکه بتوانید به فایل های ذخیره شده بر روی کامپیوترهای قدیمی تر دسترسی داشته باشید، بایستی از این بابت مطمئن شوید که ان ها در گروه کاری یکسانی با کامپیوترهای ویندوز 7 قرار گرفته اند. نام پیش فرض گروه کاری در ویندوز 7 "WORKGROUP" می باشد، لذا بر روی تمام کامپیوترهای دیگر بایستی مراحل زیر را دنبال نمائید. ابتدا در منوی استارت بر روی گزینه Computer کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. در زیر بخش Computer Name بر روی Change Settings کلیک کرده و در پنجره ظاهر شده پس از کلیک بر روی دکمه Change عبارت WORKGROUP را در قسمت workgroup وارد نمائید. اکنون می توانید به آسانی با کلیک بر روی Computer در منوی استارت و پس از انتخاب کامپیوتر فعال در قسمت Network به پوشه های اشتراکی دسترسی داشته باشید.


انگشتر عقیق سفارشی مردانه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: خشایار افلاکی ׀ تاریخ: سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , isfahan-it.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com